In Nederland rijdt inmiddels één op de zeven auto’s, deels of geheel, elektrisch. Volgens nieuwe cijfers van de RAI Vereniging en BOVAG telt het Nederlandse wagenpark begin 2024 meer dan 1,3 miljoen elektrische of hybride auto’s. Dit komt neer op bijna 14 procent van het totale aantal personenauto’s, een significante stijging vergeleken met vijf jaar geleden. Toen was slechts 3,7 procent van het wagenpark geëlektrificeerd.
De toenemende elektrificatie van auto’s biedt interessante mogelijkheden voor eigenaren om hun energiezaken slimmer aan te pakken. Een thuisbatterij kan hierbij een belangrijke rol spelen. Door een elektrische auto te combineren met een thuisbatterij, kunnen consumenten hun energiekosten verlagen en hun woning verduurzamen.
Elektrische auto’s opmars in Nederland
De populariteit van elektrisch rijden is in een stroomversnelling gekomen. Het afgelopen jaar zijn er in Nederland ruim 113.000 nieuwe volledig elektrische auto’s aangeschaft, een stijging van 56 procent vergeleken met 2022. Ook hybride modellen zijn gewild, met een groei van 22 procent naar 137.063 nieuw geregistreerde voertuigen. Hiermee zijn inmiddels twee derde van alle nieuwe auto’s in Nederland deels of volledig elektrisch.
Met de toenemende vraag naar elektrische auto’s, stijgt ook de behoefte aan een efficiëntere manier om energie te beheren, vooral thuis. Hier biedt een thuisbatterij uitkomst.
De perfecte combinatie: elektrische auto en thuisbatterij
Een thuisbatterij kan dienen als slimme opslag voor de energie die opgewekt wordt door bijvoorbeeld zonnepanelen. Deze opgeslagen energie kan vervolgens worden gebruikt om een elektrische auto voordelig op te laden, vooral op momenten dat de energieprijzen hoog zijn of wanneer er minder zonne-energie beschikbaar is.
Daarnaast kan de batterij van de elektrische auto in sommige gevallen ook functioneren als opslagmiddel voor energie in de woning zelf, via zogenoemde “vehicle-to-grid” (V2G) technologie. Hierbij kan de elektriciteit van de autobatterij worden teruggevoerd naar het huisnetwerk om zo huishoudelijke apparaten van stroom te voorzien. Dit maakt de combinatie van een elektrische auto en een thuisbatterij een uitstekende manier om onafhankelijker te worden van het elektriciteitsnet en duurzamer om te gaan met energieverbruik.
Verhoogd rijcomfort en lagere kosten
De gemiddelde aanschafprijs van een volledig elektrische auto is nu 52.439 euro, wat hoger ligt dan die van een benzineauto, maar aanzienlijk lager dan de gemiddelde prijs van een diesel- of plug-in hybride auto. Hoewel de initiële kosten voor elektrische voertuigen hoger kunnen zijn, biedt de combinatie met een thuisbatterij en zonnepanelen de mogelijkheid om op lange termijn flink te besparen op energiekosten.
Daarnaast wordt elektrisch rijden aantrekkelijker vanwege de lagere onderhoudskosten en belastingvoordelen, terwijl de actieradius en laadinfrastructuur continu verbeteren. Dit maakt de overstap naar elektrisch rijden niet alleen duurzaam, maar ook financieel interessant voor veel consumenten.
De toekomst van elektrisch rijden en energieopslag
Met meer dan 1,3 miljoen elektrische en hybride auto’s in Nederland, is het duidelijk dat de verschuiving naar duurzame mobiliteit in volle gang is. Het combineren van deze voertuigen met slimme energietechnologieën, zoals thuisbatterijen en zonnepanelen, is een logische stap om huishoudens nog duurzamer en energie-efficiënter te maken.
Zo wordt niet alleen het milieu ontlast, maar profiteren consumenten van lagere energiekosten en een grotere onafhankelijkheid van het elektriciteitsnet. Dit maakt de combinatie van een elektrische auto en een thuisbatterij een waardevolle investering voor de toekomst.
Bron: RAI Vereniging en BOVAG, Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024-2025